Sehingga aku tidak tahu



Ye, sehingga aku tidak tahu. Apa yang aku tak tahu ? terlalu banyak yang aku tak tahu. terlalu sikit dan terlalu cetek pengetahuan aku. Makin aku baca, makin aku tak tahu. Ini tidak terkhusus dalam hal menuntut ilmu, kerana dalam menuntut ilmu, seharusnya sikap sebegini wajib ada. Kerana ilmu Allah ternyata sangat luas. Semakin kita belajar, semakin terasa jahil, semakin terasa ingin belajar, semakin rasa kerdil, semakin meningkatkan keimanan. Allahu Akbar ~

Tapi, apa yang semakin aku baca, sehingga aku menjadi tidak tahu ? Apa yang berlaku dalam dunia hari ini. Fitnah berleluasa ! Aku sedih, kecewa semua ada. Di saat rakyat Sabah masih dalam ketakutan, beberapa wira negara telah terkorban, meninggalkan kaum keluarga dan gugur syahid demi mempertahankan kedaulatan negara, tapi apa yang sedang berlaku ? Fitnah, tuduh-menuduh, cerita sana, cerita sini, sehingga aku tidak tahu, yang mana benar dan yang mana palsu !

Kita mampu menilai dengan kelebihan akal yang Allah bagi, tapi kita tidak mampu mencapai tahap yang tidak mampu kita capai dengan akal semata-mata. Sesungguhnya, kita benar-benar menghadapi zaman yang penuh dusta, dan manusia bebas berkata-kata, menabur berita, fitnah dan apa sahaja yang disukai dengan teknologi hari ini, dan dengan kuasa yang ada. Marilah kita sama-sama bermohon perlindungan Allah dari fitnah akhir zaman ini :'(

"Ya Allah aku berlindung kepadaMu dari menyekutukan sesuatu terhadapMu yang aku mengetahuinya, dan aku memohon ampunan kepadaMu dari perbuatan syirik yang aku tidak mengetahuinya." 
"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau sesuatu yang aku tiada mengetahui. Dan sekiranya Engkau tidak memberi ampun kepadaku, dan tidak menaruh belas kasihan kepadaku, nescaya aku akan termasuk orang-orang yang rugi."
"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari seksa neraka Jahannam. Aku berlindung kepadaMu dari seksa kubur. Aku berlindung kepadaMu dari fitnah Dajjal yang pembohong. Aku berlindung kepadaMu dari fitnah hidup dan fitnah mati. Aku berlindung kepadaMu dari banyaknya dosa dan hutang. Aku berlindung kepadaMu dari kejelekan fitnah kaya dan kejelekan fitnah fakir. Aku berlindung kepadaMu dari kejelekan pendengaran, penglihatan, lisan dan hatiku. Aku berlindung kepadaMu dari dikembalikan kepada umur yang terlalu tua. Dan aku berlindung kepadaMu dari mati dalam keadaan ingkar kepada agamaMu." 

Mungkinkah ini petanda dari Allah ? atau sebahagian dari ujian-Nya untuk kita yang terlalu leka dengan keamanan dan kesenangan yang sering di war-warkan ~

Ya Allah kau selamatkan lah rakyat Sabah, selamatkan lah mereka-mereka yang sanggup menggadai nyawa demi keamanan negara. Kau tunjukilah yang benar Ya Allah !!
Keep on praying, kekuatan dan satu-satunya senjata yang kita ada. #Pray For Sabah


Aamiin Aamiin Ya Rabbal 'Alamin ~

Apa yang kita mahukan sekarang adalah penyelesaian isu ini, bukan pertelagahan. Sekadar selingan, dengarkan lagu penuh seruan ini :

Muzicons.com

UPDATED : hiba melihat ahli keluarga wira-wira negara yang gugur syahid. al-fatihah :'(
La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

21 comments:

  1. Betul kak..kita tak tahu mana betul mana salah..Allah, sungguh tak tahu. Dunia akhir zaman. Kita islam, islam satu, jom lah kita sama-sama bersatu.

    ReplyDelete
  2. Pray For Sabah..
    Pray for our army...

    ReplyDelete
  3. semoga kite dielakkan dari fitnah dunia. aaminn.

    Moga keselamatan rakyat sabah dikembalikan.. aaminn.

    ReplyDelete
  4. Ya Allah . bila la semua ni nak berakhir . kita yg kat semenanjung ni dah gerun . apalagi mereka di tempat kejadian . Allahu . Kami berlindung padaMu dari segala kebinasaan

    ReplyDelete
  5. trima kasih mar...aku sbg rakyat sabah terharu sgt dgn entri ni...byk btul versi ceta yang kta dengar d media..kejap ini kejap itu...tak tahu mana yg benar...? apa yang boleh kta buat pada masa ini adalah berdoa..moga dipermudahkan segala urusan dalam mengusir anasir2 penceroboh tu~

    ReplyDelete
  6. hmmm...mmg makin kita mengkaji makin byk persoalan yg dtg...harap dapat penyelesaian terbaik dalam isu sabah ni....

    ReplyDelete
  7. sedihkan bila dgr berita ni...Semoga rakyat sabah disana semuanya selamat dan aman kembali...Allah pasti melindungi mereka disana...Sama2lah kita berdoa ye...Aamiin...

    ReplyDelete
  8. Tak henti2 nangis bila baca pasal anggota keselamatan kita terbunuh. org Palestin dah berpuluh2 tahun diperangi, kesakitan dan kesengsaraan diorg beratus kali ganda dari kita. Air mata dah kering menangisi kehilangan orang seseliling.

    Sekarang kita rasa rakyat senegara terbunuh mempertahankn negara, kita rasa sakit dan sedih sekali. Mungkin rasa ini hanya 0.01% saja dri apa yg dirasa olh rakyat Palestin:(

    Terima Kasih Mar utk pos ini:(

    ReplyDelete
  9. semoga penceroboh di sabah dapat di halau sepenuhnya..

    Al-Fatihah buat wira2 negara kita..

    ReplyDelete
  10. Salam Mar,
    Segalanya berkemungkinan...Negara yg kita rasakan begitu aman, kini telah menjadi kacau bilau. Di Sabah dgn peperangan, di semenanjung penuh dgn fitnah, tohmah dan putar belit hingga tidak di ketahui yg mana satu yg sahih.
    Semoga Allah jauhkan kita dari bala...

    ReplyDelete
  11. Akak pun orang Pahang.. Kuantan. Nnti ajak aini dtg ktn yer. hehe

    ReplyDelete
  12. ada betul nya juga nie semua petanda atau ujian dr allah..sama2 kita berdoa utk kebaikan semua..jgn bergaduh sesama bangsa..nanti hancur negara....

    ReplyDelete
  13. huhu..sedih bace entry mar ni..mungkin disebabkan terlalu banyak cerita yang kurang enak didengar, ditambah pula dengan gugurnya pejuang2 tanahair..:(

    ReplyDelete
  14. itulah tnda2 dunia akhir zamn...fitnah brleluasa...sma2lah kta brdoa smoga dijauhi fitnah dajjal...

    ReplyDelete
  15. kita doakan segala yg berlaku dpt diselesaikan segera..bt pejuang yg terkorban..Al-Fatihah..jasa pengorbanan yg tak ternilai..

    ReplyDelete
  16. betoi2..smpai kta xtau mana yg betoi dan slh

    ReplyDelete

Assalamualaikum!
Komen jangan tak komen ye :D
✿ Terima Kasih Taw ✿

ARTIKEL MENARIK GILA, BUSUK & PINGJE