Kasih PadaMu



Rasulullah dalam sirahmu
Ku temu tulusnya cinta
Demi umatMu berkorban jiwa
Sehingga hujung nyawa

Kau di utus atas nama Kebenaran
Dengan fasih lidah beri penjelasan
Sabar dalam apa jua keadaan
Tak goyah dengan ranjau tekanan

Walau diri bisa menakluki takhta
Tetap rendah hati penuh sederhana
Segalanya demi Lillahi Taala
Azimat yang berharga

Rasulullah dengan hikmahmu
Terpancar syiar agama
Mengubah gelap menjadi terang
Menghapus jahiliyah

Rasulullah Engkau tinggalkan
Semangat juang tertinggi
Membina satu aqidah
Membangun Iman dan dilapangan mujahadah

Dari hadith dan Al-Quran
Menjadi sumber cahaya pedoman
Hanya itu yang Kau wariskan
Akan selamat di dunia akhirat

Rasulullah terlalu rindu
Padamu junjungan jiwa
Didalam senda yang utama
Menyambungkan kasih denganmu

Rasulullah dalam sirahmu
Ku temu tulusnya cinta
Demi umatmu berkorban jiwa
Sehingga hujung nyawa

Rasulullah dengan hikmahmu
Terpancar syiar agama
Mengubah gelap menjadi terang
Menghapus jahiliyah

Ya Rasulullah Ya Habiballah
Pabila terkenangMu mengalir air mataku




La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Mukmin yang bermanfaat :)

Mukmin yang beruntung adalah mukmin yang hidupnya di dunia sentiasa memberi manfaat kepada orang lain. Sentiasa memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan bantuan. Perbuatannya, ucapannya, nasihatnya, gerak kerjanya, tulisannya dan pandangannya semuanya membawa kebaikan dan dapat dimanfaatkan oleh orang ramai.

Daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah SAW  bersada yang maksudnya, "Siapa yang melapangkan satu kesusahan orang yang beriman daripada kesusahan-kesusahan dunia, Allah akan melapangkan orang itu satu kerumitan dari kerumitan akhirat. Dan siapa yang memudahkan orang yang susah, Allah akan memudahkannya didunia dan diakhirat. Siapa yang menutup keaiban orang Islam, Allah akan menutup keaibannya didunia dan diakhirat. Dan Allah sentiasa menolong hamba itu selagi hamba itu mahu menolong saudaranya." (Hadis Riwayat Muslim)

Dalam hadis Nabi SAW menyatakan :

عَنِ جابر، رَضِيَ الله عَنْهُمَا، قَالَ : قال رَسُولُ اللهِ صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم: خَيْرُ النَّاسِ أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ

Maksudnya: “Jabir radhiyallau ‘anhuma bercerita bahwa Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat bagi manusia.” (Hadis dihasankan oleh al-Albani di dalam Shahihul Jami’ . no. 3289)

La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Cuti Sekolah 2013

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh !

Pejam celik, celik pejam pantas sungguh masa berlalu kan. Semoga setiap saat yang berlalu, pastikan kita tergolong dalam kalangan orang yang beriman, orang yang berbuat kebaikan atau golongan yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran. Sebab perkara ni Allah dah sebut :

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.” (Surah Al-Asr : 1 – 3)"

Daaaan, Imam Ghazali pun ade menyebut yang perkara paling jauuuhhhh dengan kita adalah masa yang sudah berlalu. Huhu betull sangat kaaan. Kengkadang dalam pada kita merungut, mengeluh, itu kurang, ini tak cukup, itu tak cukup, dalam tak sedar tu, umur kita makin hari makin meningkat. Makin hari kita bukan makin muda, tapi sikap, perangai, akhlak, hati kita, iman kita, ada pertambahan tak macam bertambahnya umur kita ? Moga-moga kita adalah orang-orang yang sentiasa beringat :)

Beringat umur satu perkara, satu perkara lagi beringat laaa nikmat-nikmat lain yang Allah bagi tuu.. tak terhitung banyaknya. Jadi, banyak-banyak laa bersyukur. Lagi kita bersyukur, lagi Allah tambah. Itu kita kena yakin ! Sebab kita ada Allah, watpe nak sama perangai dengan orang takde agama, ye dok ? Kalau kita tak reti bersyukur, memangg laah, Allah dah kata 'sekiranya kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amat keras'. Nah, sebab tuu la hidup tak pernah tenang, asyikkk tak kena jee. Kerja siang malam, tapi lupa Allah ? Nonsense sangatt hidopp kau. Rasakan la secebis dari azab Allah, hidup kau tak kan aman beb, hadooo je yang tak kena dan tak cukup. 

Eheh, ter-bebel penuh emo lak. Insaflah wahai diri yang bernama hamba, kita semua akan pulang menuju Allah. Maka, carilah redha Allah :)



Ehem, duk sembang pasal masa ni bukan apa, sekarang ni kan da nak habis bulan 10.. tak lama lagi habis la 2013. Kejaaap je, rasa baru je lagi kan ^^ Bulan Islam pulak lagi laa..hari ni je dah 20 Zulhijjah, lagi beberapa hari je nak menjengah 1435 Hijrah pulak. Maka, terbuka la satu lagi lembaran hijrah baru kita.. azam tahun ni semua dah terlunas ke.. hehe.

Berhijrah la setiap hari, jangan tunggu tahun baru je taw. Hihi pesanan ikhlas untuk diri sendiri yang tak sedar diri :P 

Bebudak SMK Kota Masai 2 neh hari Rabu depan dah startt coti sekolah 2013. Kemain sukee cuti awal. Bes lerr korang 2 bulan coti. Cikgu cikgi takleh cuti lagi, hujung bulan depan baru start. Naseb ler. Hehe ingatkan leh join budak-budak ni punya cuti, lamunan terhenti bila menyedari aku bukan pelajar lagi. Ngeh3. Anyway, selamat memanfaatkan masa anak-anak didikku. Jadilah generasi berakhlak :)


La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Selepas Sebulan Dua Belas Hari

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh.

Masya Allah, lamanyee tak bertapak kat sini mak oiiii rinduuu amat sangatt. Ikut hati macam hari-hari nak menaip, tapi ikut diri bapak ar malass. Haha.

Buat yang masih mengenali diri ini, malahan merindui, jangan risauu. Kita kat sini sihat walafiat, alhamdulillah. Hehehe. Buat rakan-rakan follower baru, terima kasih sudi follow sini, ade mase kita follow balik. InsyaAllah okeyy. Buat yang nak tuntut hadiah sila la menuntut :)

Haish, selepas sebulan dua belas hari di sini, di bumi Johor a.k.a Kota Masai, macam ni la jugak. Tak balik raya, kasiaann dengan diri sendiri. 1st time tak balik. Hukhuk. Sabab musabab usah ditanya, mungkin ini sebahagian dari pengorbanan ? Mudah-mudahan laa kaan ;)

Apa yang buat aku paling bahagia kat sini ialah..... dapat kawan satu batch masa kat UM dulu sama-sama posting satu sekolah ! Yeahh. Alhamdulillah. Trillioonn syukurr kepada Allah s.w.t yang meghadirkan pelangi selepas hujan lebat di hatiku suatu ketika dulu. Eceh. Pangg sket. Hehe serious, bila ada kawan terasa segalanya dipermudahkan.

Dekat sini, aku duk menyewa dengan sorang cikgu bujang ni. So, kami bertiga la. Pegi sekolah pun boleh jalan kaki je, sebab sekolah depan rumah. Ada laa dalam 6 minit kalo jalan laju-laju sebab takut lambat. Tapi kalo lenggang lenggang kangkung ala-ala itik pulang petang cecah laa 10 minit. Kedai medai pun banyak, macam-macam market hado.. insyaAllah tak kebulor duk sini, leh jalan kaki je gi kedai, tapi sokmo nya naik motor lah dengan bespreng baru, Khalilah. Hihi :P

Motor lak, guna motor akak hausmet. Kak Ecah sempoi. siyess, memang sempoi and baiik hatii sangat. Hehe. Selepas sebulan duk sini, merata jugak laa kak ecah bawak kitorang berjalan. Alhamdulillah Allah hadirkan orang baik-baik di sekelilingku. 

Okeh tu je nak sharing. Lain kali sambung lagi kalo rajen. Honestly, mar selalu ingat dekat kawan-kawan blogger yang rapat-rapat. Huhu, korang selalu ada dalam doa taww. Jaga diri, jaga iman, moga Allah hari-hari sayang korangggg :)

#Selamat Hari Raya AidilAdha buat semuaa ^_^


La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Penempatan Pegawai Perkhidmatan Siswazah

Tajuk Over je lebih. Cakap jela cikgu. Suka sangat membelit-belit kan lidah orang. Haha.

Alhamdulillah dapat posting dah. Johor pun Johor lah. Ek Pasir Gudang lak tu. Oh okeyy redho redho. Bersyukur marhaini... at least ada penempatan :)

Jauh perjalanan luas pemandangan kaan kan. Ku pujuk-pujuk hati. Ku relakan diri demi sebuah amanah dan tanggungjawab. Ye, ini pilihan Allah. Pasti ianya terbaik untukku, ibuku, juga agamaku :')

Ku pohon doa kalian. Serius, kembara ini menuntut pengorbanan besar. Semoga Allah memudahkan urusanku, sahabat-sahabat seperjuanganku. Di mana jua tempatnya, semoga kita semua ikhlas mendidik. Kita semua bukan buat perkara biasa-biasa, tapi menyambung risalah dakwah Rasulullah s.a.w. Semoga kuat, semoga tabah :)

Dan Allah lah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik perwakilan. Hanya kepada Allah kami serahkan untuk menjaga orang-orang yang kami tinggalkan. Allah, jagakan dia, dia ibuku. Kasihani dia sebagaimana dia mengasihaniku sewaktu kecil :')

Warga Kota Masai 2, aku datang ! Hohoho :P

Okey tu je nak bagitau.

Hehe.

Tata.

Assalamualaikum :)



Berkat Jumaat. 

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah

La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Kisah Kaunter

Bismillahi Walhamdulillah ~

Assalamualaikum korangz. Hehe biase jumpe dok spesis kakak @ makcik yang kerja jaga kaunter tapi muka ketat, kerek, bajet, semua dia laaa.. Haha mulut den, coii ~

Hehe saya mintak maaf pada semua, bukan niat nak mengata atau mengutuk. Saya tau tak semua macam tu, masih ramai yang berdedikasi, bermanis muka, bersantun dalam berkata-kata dan bertabah melayan 1001 kerenah pelanggan. Alhamdulillah, memang tabiks la, hanya Allah yang layak memberi pahala di atas kesabaran kalian.

Tapii tapii tu lah, majoriti yang saya jumpa, mak aiii kerek siot. Haa kan dah kua siot. Haha. Takdela kadang-kadang mende tu small matter je kot, tak perlu tinggi-tinggi suara sampai satu ofis dengar kan ? I is tak pekak lagi okeyy ~  Apa salahnya, cakap molek-molek, dengan senyuman. Sejuk sikit mata menengoknya.

muke ketat adek ni xpe la comeiii :D

Ni bukan sesi nak luah perasaan ke apa, tapi lebih pada pleasee la buat anjakan, ke transformasi ke, lagi-lagi yang duk kat muke pertama a.k.a kaunter-kaunter, termasuk la kaunter pertanyaan, kaunter pendaftaran atau segala jenis kaunter yang melibatkan pelanggan. Korang ni muka pertama @ wajah syarikat, atau wajah sesuatu organisasi. If korang wat spoil, satu bangunan tu dapat nama tau.

Yeahh maybe she is penat kan. Tapi apa kejadahnya kalo pepagi dah badmood. Kuikuikui. Aa tak pun spesis yang bajet hot tutup kaunter awal-awal. Haihh kalau nak cite pasal wajah kaunter ni, macam-macam pengalaman dah, baik dari sektor kerajaan, swasta, mall, bank semuaa hade feel memasing. Sian bigbos dapat pekerja camtu. kahkah. 

Or maybe, dia memang selalu kena marah dengan bigboh, pastu dia bantai marah kita yang naif ni. Sobsob.. Sedih mak ~

Eh, tapi moment paling best, bila dia tengah emo tu kan pastu kita wat muka slumber dan cakap, rilek la kak, takyah memarah, saya tanya je. Takyah cakap kuat-kuat, saya dengar. Then, masa tu dan-dan dia senyum nampok gigi sutir due. Hek ele pandaiii senyuumm rupenye, ingat memang semulajadi ketat. Hahah.


Okey dats all. Hehe last but not least, a big thankful to all kakak @ abang @ pakcik @ makcik yang kerja kat bahagia perkhidmatan pelanggan, kerana tanpa korang siapalah kami rakyat jelata. Pasti kucar kacir urusan tanpa kalian. Kesabaran kalian, we salute. Bekerjalah seikhlasnya, insyaAllah Allah balas setiap kesabaran dan senyuman kalian dengan SyurgaNya ^_~

 
JCB :

La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Maksud Simbol 4 R4BIA





Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh :)

Subhanallah walhamdulillah, Allah izinkan saya untuk berkongsi simbol 4 yang ramai dah mula gunapakai di laman-laman sosial. Alhamdulillah bagi yang turut sama memberi sokongan. Walaupun nampak kecil, moga ianya besar di mata Allah.

Maksud Simbol 4.

1. Simbol 4 jari merupakan simbol mengenang medan demonstrasi Pro Demokrasi dan legitimasi Presiden Mursi di Medan Rabiatul Adawiyah (Rabi'ah) yang telah dihancurkan oleh rejim zalim tentera Mesir. Simbol 4 jari membawa maksud Rabi'ah. Rabi'ah/arba'ah bermaksud Empat. Oleh sebab yang demikian, (angka 4) dijadikan sebagai simbol mengenang peristiwa di Rabi'ah sekaligus membawa maksud keteguhan, kekuatan dan solidariti kepada manusia mencintai kemerdekaan.

2. Simbol 4 jari ini telah dilancarkan oleh Perdana Menteri Turki, Recep Tayyep Erdogan bermula Sabtu 17 Ogos 2013 setelah mengecam keras 'massacre' yang dilakukan tentera junta Mesir terhadap penyokong Presiden sah yang mendapat legitimasi rakyat, Dr Mursi.

3. Simbol #R4BIA dipakai oleh penyokong Mursi/Mesir di media sosial seperti facebook dan twitter sebagai bentuk solidariti dan kepedulian terhadap apa yang berlaku di Mesir.

Ayuh kita lancarkan PERANG MEDIA dan DOA ke atas kezaliman ini. Kedua-dua ini adalah senjata kita paling kuat yang mampu menembusi apa jua sempadan dan kita mampu melakukannya !

Ayuh, tunjukkan solidariti kalian! Sebarkan.

"Kamu cukup bertuah kerana menjadi seorang manusia dan dilayan seperti manusia, tidak seperti rakyat Mesir yang sudah dinafikan asasi manusia oleh mereka yang sudah hilang erti kemanusiaan !

You are lucky enough to be a man and being treated like humans, not like the Egyptians who have been denied their human rights by those who have lost their humanity !

‪#‎mesirkini‬
#R4BIA

sumber : Mesir Kini



 ALLAH Tujuan hidup kami !

RASULULLAH ikutan kami !

Al-QURAN panduan hidup kami !

MATI di Jalan Allah impian kami !



Saya menyeru diri saya sendiri dan juga rakan-rakan blogger yang disayangi. Ayuh kita sebarkan semangat berjuang untuk saudara kita. Kita lakukan apa yang termampu melalui penulisan dan kemahiran media. #JomPeduliUmmah

Jangan sampai kita menyesal di sana nanti bila melihat saudara saudara kita yang syahid di Syurga dan kita tidak turut serta bersama, kerana di dunia kita tidak peduli dengan hal mereka ! Allahu Akbar !!

La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Apa sebenarnya yang berlaku di Mesir ??

Bismillahirrahmanirrahim.

Subhanaka inni kuntu minazzolimin T_T

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh sahabat sahabat sekalian :')

Sungguh, saat ni nak tulis entry happy rasa tak mampu, tersekat mengenangkan saudara kita di Mesir. Mereka di seksa, dibunuh sesuka hati. Nak senang lenang duduk bersila ngadap laptop memang tak mampu lah kan. Tak dapat bayangkan ketidaktenteraman mereka. Namun, jiwa mereka teguh,. tenang, yakin melawan tentera-tentera taghut !! Allahu Akbar ~

Kita tak pernah rasa perang kan ? Dats sewaii kita suka watlek, wat tutup mata, pekakkan telinga, bisukan mulut untuk bersuara. Di mana nilai persaudaraan kita ? Ya Allah ampunkan keterbatasan kami dalam menghulurkan bantuan kepada mereka T_T

Kami hanya mampu berdoa. Doa dengan yakin. Kami yakin dengan pertolonganMu Ya Allah. Tapi pedihnya hati kami menahan kemarahan tidak dapat berbuat apa-apa saat saudara kami dibantai dan diseksa !! Ampunkan dosa kami :'(


Apa masih ada yang sampai hari ni tak jelas dengan "apa sebenarnya yang berlaku di Mesir ?" Jika tak tahu, tapi ada usaha untuk mengetahui dan memahami, insyaAllah moga Allah nilai usaha kita untuk cakna isu ummah. Yang susahnya, tak tahu tapi berlagak tahu, dan takde usaha langsung nak cakna cerita sebenar. Yang dilakukan hanyalah ambil bulat-bulat dari berita yang jadi lidah syaitan tu, dok propa yang Presiden Morsi dikatatorlah, pejuang kebenaran jadi pemberontak, pastu sibok duk amik kenyataan dari menteri-menteri dari kerajaan haram tu ! Puii. Allah saksi semua ini. Dunia akan binasa, fitnah kalian kami tuntut kat akhirat nanti !!

Bagi yang nak tahu serba ringkas "apa sebenarnya yang berlaku di Mesir" sekarang ni, jcb rasa penulisan Angel Pakai Gucci ni compact. InsyaAllah dapat menyuluh kekaburan dan meningkatkan semangat perjuangan kenapa mesti kita bela dan sokong Egyptian neh. Bukan buat-buat buta macam takde apa yang berlaku. At least, we do something. Berdoa pun, kita mesti tahu kenapa kita berdoa untuk mereka, dan apa sebenarnya yang kita doakan ~

Klik sini untuk baca artikel APG tentang konflik di Mesir.

Doakan mereka. Mesir, Gaza, Syria, All Muslim. Kami bersama kalian.

''Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolongan Mu, kami meminta ampun kepada Mu, kami memohon petunjuk dari Mu, kami beriman kepada Mu, kami berserah kepada Mu dan kami memuji Mu dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak mengkufuri Mu, kami melepaskan diri daripada sesiapa yang durhaka kepada Mu.
 
Ya Allah, Engkau yang kami sembah dan kepada Engkau kami bersolat dan sujud, dan kepada Engkau jualah kami datang bergegas, kami mengharap rahmat Mu dan kami takut akan azab Mu kerana azab Mu yang sebenar akan menyusul mereka yang kufur.


Ya Allah, Muliakanlah Islam dan masyarakat Islam. Hentikanlah segala macam kezaliman dan permusuham, bantulah saudara-saudara kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan.


Ya Allah, selamatkanlah kami dari segala keburukan dan janganlah Engkau jadikan kami tempat turunnya bencana, hindarkanlah kami dari segala bala kerana tidak sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah.''

P/s : Do we (Malaysian) really 'aman' ? @_@


La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Cuba teka gambar siapa ? :D

Assalamualaikum warahamatullah. 

Rindu blogwalking ! Haihhh. Rasa lemau lama tak teruja dalam ber-blogging. Hehe. Apo nak dikato. Too much thing to write, tapii @_@ 

Abaikan permasalahan kendiri itu. Jom main teka teki teka tekuk nak ? :D Siapa dapat jawab bleh wat Amin adik angkat or abang angkat. Sebab sian Amin no sibling. Pasni leh meriahkan keluarga Amin. *Merepeks. He mari membantu menyelesaikan teka teki ini ! Yeahh XD


JCB :
"Doa seorang muslim untuk kawannya yang tidak hadir dikabulkan Allah."
(HR. Ahmad)

#PrayForMesirGazaSyriaAndAllMuslims :')
La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Berlumbalah Wahai Diri

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh :')

Salam Aidilfitri diucapkan kepada semua muslimin muslimat, khususnya kepada sahabat blogger yang dirindui, kaumkuage, sedaremare, kengkawan serta semua yang mengenali diri ini. Jutaan kemaafan dipohonkan andai sepanjang perkenalan pernah menggores rasa di hati kalian. Diri ini hanya insan biasa yang tak lepas dari kesalahan. Mohon maaf zahir dan batin yee zerozero taw^^

Alhamdulillah, aidulfitri. Kembali kepada fitrah. Alhamdulillah Ya Allah. La Hawla Wa La Quwwata Illa Billah. Subhanallah, pejam celik hari ni dah 8 Syawal kan. Huu rasa masih rindu dengan Ramadhan ngan pagi 1 Syawal ! ;)

Dalam kegembiraan dan keterujaan kita menghayati Ramadhan dan menyambut Syawal, ternyata amat berbeza sekali dengan apa yang saudara kita di Mesir, Palestin, Syria lalui. Mereka SENGSARA. Kita SELESA T_T



Astaghfirullah T_T Hati ni bagai dirobek sama. Luluh. Sampai macam tu sekali zalim sisi tu layan umat Islam. Wahai penzalim, Jangan ingat kami pejam mata. Kat akhirat sok, kami tuntut setiap titis darah yang ditumpahkan !!! 

Huhu pagi raya kita berkumpul adikberadik merayakan Aidilfitri tanda kemenangan. Sedang mereka, kehilangan kaumkeluarga, kehilangan ayahibu, kehilangan anak demi sebuah kemenangan. Kemenangan untuk memenangkan agama Allah. Menyokong kebenaran. Kekejaman ! Kejamm ! Menyokong yang haq, akan ditembak ! Allah Allah... tak terjangkau bagaimana jika kita diuji begini. Moga Allah tetapkan hati kita dalam Islam T_T

Saat ini, usah bicara hal-hal remeh tentang hidup kita lagi. Perbaikilah diri. Sekarang saat dunia dah semakin tenat. Muslimin di luar sana diancam nyawa demi sebuah aqidah yang mahal. Moga ancaman kenikmatan, keamanan dan keselesaan kita di sini hari ini tidak menjadi asbab kita menjadi golongan yang tercicir untuk termasuk dalam kalangan mereka yang syahid, bertaqwa, atau dalam kalangan mereka yang Allah beri nikmat !!

Berlumbalah wahai diri. Berlumbalah dalam hal kebaikan. Sudah banyak Allah tekankan dalam Al-Quran bahawa hidup ini hanyalah permainan dan senda gurau. Kita akan diuji dengan kelaparan, kesusahan musibah dan sebagainya. Kita juga akan diuji dengan kekenyangan, kesenangan, nikmat yang banyak. Segalanya semata-mata untuk menguji siapa di kalangan manusia, yang paling baik amalannya ! 

Sesungguhnya Allah tidak pernah menzalimi hambaNya. Manusia itu sendiri yang menzalimi diri sendiri dengan memilih jalan hitam. Ayuh kita kembali. Kembali kepada Tuhan yang menciptakan kita. Berhenti mementingkan material dunia semata. Pandanglah dengan hati yang merindui akhirat. Yang merindukan pertemuan dengan Tuhan. Apa kita bersedia bertemu Allah dalam keadaan sekarang ? Sementara Allah bagi kesempatan. Mari kita cuba sedaya upaya. Moga-moga Allah pandang usaha kita yang sekecil ini :')


Jika saudara kita di Mesir, Syria, Palestin perjuangan mereka berkisarkan titisan darah, airmata dan kehilangan mereka yang tersayang. Kita juga berjuang untuk memerdekakan diri dari cintakan dunia. Perjuangan kita adalah menuntut ilmu demi membebaskan diri dari kejahilan. Perjuangan kita menghapuskan sifat mazmumah dalam diri, seterusnya menyuburkan sifat mahmudah yang Rasulullah teladankan pada kita. Di samping berjuang untuk sama-sama saling memperingati saudara saudara seagama kita di Malaysia. Merawat penyakit-penyakit sosial dalam kalangan remaja kita. Merawat penyakit-penyakit derhaka dalam kalangan anak-anak, suami dan isteri. Allah...'amar makruf nahi munkar' - satu perjuangan :/

Moga perjuangan kita ada progressing sehingga ending dijemput Ilahi. Tidak hanya starting tapi pause di pertengahan tewas dengan kelemahan iman. Kita saling memerlukan. Bantulah sesama kita untuk berlumba. Mereka di Syria, Mesir, Palestin berjuang. Kita mampu hulurkan sumbangan dan doa. Doa lah dengan sepenuh keyakinan. Janji Allah pasti berlaku. Islam agama tertinggi. Allah pasti memenangkan Islam. Sabarlah wahai saudaraku juga diriku. Kita juga sedang berjuang melawan hawa nafsu. Moga tetaplah hati kita mencintai, menyukai dan suka mengerjakan kebaikan atau kebajikan.

Bantulah sesama kita yang berada di sini untuk sama-sama berlumba membuat kebaikan. Jalan kebaikan itu sangat banyak. Terrrlalu banyak cara untuk kita berbuat baik. Bersungguh-sungguh lah. InsyaAllah, kita usaha Allah yang tentukan. Kita berlumba berbuat kebaikan, agar kita sama-sama dapat berkumpul di Syurga. Allahu Robbi :') 
Cemburu mereka di sana mati syahid ? :') Ayuh kita berlari mengejar mereka. Nak sama-sama dengan mereka. Nak rebut cinta Allah juga. Allah Maha Pemurah. Allah Maha Penyayang. Allah Maha Kaya. Kita di sini berbakti pada diri sendiri, dalam rumah, persekitaran, negara. Di sini tanggungjawab kita. Hal di sini akan dipersoalkan ke atas kita kelak. Tanpa melupakan doa buat mereka. Moga Allah menguatkan hati-hati kita, hati-hati saudara kita di sana. Kita sama. Kita menyembah Allah yang satu. Tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah !! Allah tujuan hidup kita. 

La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Nota Pagi Jumaat

Alhamdulillah, bertemu Jumaat lagi. Alhamdulillah masih in Ramadhan zone lagi. Tapi sedihnya, harini adalah Jumaat terakhir dalam Ramadhan. Huhu sekejapnya masa berlaluu.

Assalamualaikum sahabat blogger yang dikasihi, juga readers yang saya sayangi. Em jarang dah menulis sekarang ni, macam bizi sangat je hehe. Saja kumpul azimat banyak2 bulan pose ni, beruzlah kononnye. Puii :P

Tengok tajuk kemain bernota bagai kan haha. Sebenarnya saja test menaip guna tab ni sesambil tunggu nak bersahur jap lagi. Mak aii lenguh jari mencabar sungguh. Hihi selalu kai laptop. Apa barang menaip kat skrin kat keyboard baru cool :P alahai apala yang aku merepek ni haha maaf ye siapa yang membaca.

Hajat hati nak tulis muhasabah tapi ni dah kelaut dah tulisannya. Astaghfirullah. Jom kita banyak2 doa hari ni. Kita ni banyak dosa, suatu hari kita akan balik jumpa Tuhan kita. Dan kehidupan slepas tu la yang kekal abadi. Kita mohon agar Allah ampunkan dosa2 kita yang telah lalu, sekarang dan akan dtang. Nobodys perfect, everyone make mistake. Tapi yang Allah paling sayang dan suka mereka yang bertaubat.

Jom jadi golongan taaibuun. Guna mata, telinga, akal untuk memerhatikan dan memikirkan kebesaran2 Allah. Jom cakna dengan perintah dan larangan Allah kalau kita nak Allah cakna dengan kita di akhirat nanti.

Salam sayang dari JCB ~ keep praying for lailatul qadr, moga kita terpilih untuk menjadi orang2 yang beruntung~

#dun forget to read alkahfi guys ^_~ xoxo
La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Tips Pilih Tembikai Manis


sumber PDH

siyess teruja nak share sebab ni laa 'pertama kali' tawu. kehkehkeh. pahni teror laa pilih buah tembikai :P 

#Selamat Berbuka, nahh layan seketul dua tembikai ngan watemelongg juis ^_~




La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Rahmat Ujian

Assalamualaikumm warahmatullah :)

#Ramadhan 13, cepatnyaaa masa berlaluu kan.
Banyak hutang bw nehh. Hehe pape pung, esok nak cube bw semampu mungkin. Hehe. Rindu nak buh komen pepanjang neh :) Terima kasih pada yang rajen komen banyak-banyak tanpa jemu. Sayang sangat-sangat  ♥ ♥ ♥
Jazakumullah Khairan Kathira ^_~

Anyway, special dedicated lagu ni untuk korang korang yang macam ada masalah. Eh kita tukar bukan masalah, UJIAN. Rahmat ujian. Seriuss suka sangat dengar lagu ni, rasa macam emm.. aa dengarlah sendiri.. hehe. Happy to share. Play this :)




Dalam derita ada bahagia 
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir 
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

c/o
Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan 
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

c/o

Segala takdir 
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

repeat c/o 2x

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu

Sumber lirik : SINI


Kalau nak lagu ni versi youtube KLIK SINI  ;)

BAJU CLEARANCE STOK MURAHHH - KLIK SINI :)

JUBAH PROMOSI, MURAH & CANTEKK - KLIK SINI :D


NAK COMEL , KOMEN KAT BAWAH NI, OKEYY ? 

Hihi, waitt 4 my komeng oso at ur site :P
La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

EseBidey Tuyu

Bismillah Walhamdulillah.

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.

Salam Sayyidul AyyamSalam Jumu'ah MubarakahSalam 10Ramadhan

Alhamdulillah Alhamdulillah. Today is Jumu'ah. Today is Barakah Day. Today is Muslim's Eid. Today is mustajab day, because there is a time when you're praying, Allah will 'maqbul' your prayer ;)

Alhamdulillah again, because today is my mom's big day. Alhamdulillah Allah still give her chance to live even without 'qudrah' anymore to walk and to take care herself. But at least, i still have her 'du'a' and i can see her in front of my eyes ! That's enough for me  Alhamdulillah !

Looking at her eyes at her age today, make me feel blessed. Too blessed. No words can describe how i feel and how i be grateful on this gift, a 'emak'. She through so hard life to grow us. May Allah show mercy on my mom, and my late father, as they have nourished me when I was young T_T

Haa kemain nak tulis bahasa ingelish. Haha tapi terakbur hambur ! Coyy ~ :P
Apa-apa lah, eden toraii eden toraii. Salah silap mohon pertunjukan. *_*

Anyway, hari ni 19Julai2013, Jumaat, 10Ramadhan1434, mak genap lah umor beliau 58 tahun. Alhamdulillah. Semoga mak panjang umur, and please kuat semangat dan sihat semula. Nanti kita boleh pi umrah @ haji sesama ! Ini betul-betul harapan dan impian utamaku !! Korang doakan yee :')

Mak, eseBideyy Tuyuu. Heheh.

Mak, iteeww xdok pitih nok beli hadiah. Kehkehkeh. Petang ni itew masak beh2 jela yeee. Sayangg die.. Semoga mak sihat sokmo lahh. Lebiyuu 

gambar time konvo. eheh anak die kn blurr sbb bukan watak utama. kesiaaan :P


La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Rahmat itu untuk siapa dari siapa ?

Bismillahirrahmanirrahim.

Ya Zal Jalali Wal Ikram, amitna 'ala dinil-Islam. 

Ya Fattahu Ya 'Alim, iftah qulubana futuhal 'arifina. 

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh tetamu Ramadhan semuaa :)

Malam ni hujan membasahi bumi. Segala puji bagiMu Allah yang menurunkan hujan, lalu menghidupkan tumbuh-tumbuhan yang mati. Maha Suci Allah :) Sejuk kurasakan kian menggigit. *Tak pasti sejak bila pulak si sejuk ni ada gigi. Heheh. Ditemani suara Munif Hijjaz memuji-muji Tuhan sekalian alam, melantun kerinduan pada sebaik-baik manusia, our Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam. Ah, merdu sungguh. Begitu caranya bersyukur, menggunakan nikmat untuk mengingati Allah 24/7.


Lalu, ku klik 'catatan baru'. *Oh blogger home saya gune bahasa melayu, almaklum laa pencinta bahasa jiwa bangsa. Kriik kriik :P

Sambung mengayat, lalu ku arahkan cursor ke ruang penulisan. Malam ini, aku mahu mencatatkan sesuatu untuk aku dan juga kamu. Moga ada keberkatannya tatkala mata masih belum mahu dipejam. Ayuh bermuhasabah.
  
Alhamdulillah pejam celik, dah pun nak masuk 9 hari kita berpuasa. Begitu pantas masa berlalu. Wahai jiwa, sudah terdidikkah engkau untuk takut pada TuhanMu dalam apa jua kondisimu ? >.<


Sweetnyaa iman :') Tatkala jiwamu dipenuhi rasa takut dengan Allah s.w.t, namun jauh di dalam hati, rasa berharap pada Allah tetap mengatasi segala rasa ! Segala yang dilakukan pasti dimulai dengan nama Allah. Menyatakan betapa Allah itu kita perlu, setiap saat setiap waktu. Dan Allah satu-satunya tempat berharap, tempat berlindung. Betapa hinanya diri, andai menjadikan selain Allah sandaran harapan !!

Rasakan Allah dalam setiap degup jantung, dalam setiap nafas yang dihembus, dalam setiap sel darah yang mengalir, dalam setiap kerlipan matamu. Rasakan sedalamnyaaaa.. Siapa yang mengizinkan ia berlaku wahai sahabat sekalian.. Tidak lain hanya Dia yang mampu, Dialah Allah. Dia lah Tuhan kita semuaa :') Subhanallah Subhanallah.


Bila setiap detik Allah ada dalam hati, apa bisa masalah jadi masalah ?? Atau masalah bisa jadi ujian ?? Dan ujian adalah rahmat. Dan rahmat itu untuk siapa dari siapa ?? Bukan kah dalam doa saban hari, kita yang meminta rahmat dan kasih sayangNya ?? Jadi, bila Allah mahu menurunkan rahmatNya, kita berkira-kira dan merungut ?? Astaghfirullah. Tak sedor dirinya lah kite >.<

Ustaz cakap, jika kita sentiasa senang tanpa ujian @ masalah, BERSEDIALAH ia tanda-tanda Allah tak sayang dan nak jauh daripada kita ! Wuuu menangisss bersyukurrr T_T Korang ada masalah ? Dia ada masalah ? Saya ada masalah ? Mereka ada masalah ? 

Wake up sahabat, itu bukan masalah, itu UJIAN ALLAH. Allah sayang kita. Allah nak rahmati kita. Lalu, dia titipkan sesuatu agar kita selalu ingat dengan Dia *nanges lagii T_T

Dapat sahabat bayangkan jika apa yang kita mahukan semuaaaa Allah kasik dan mudahkan ? Boleh jadi kita "mudah lupa diri". Boleh jadi kita "bagai kacang lupakan kulit". Kerana apa ? Kerana manusia sifatnya memang LUPA !

Bersyukurrlaahh. Bersyukurr kita masih punya ujian untuk di titi. Biar ujian itu di sini, di dunia. Kerana dunia sementara, penjara. Ia akan berakhir. Dapat sahabat bayangkan andai ujian itu kita lalui di sana, di akhirat nanti ?? Sedang akhirat lah tempat tinggal kita, ia kekal ! Menangisssss. Ya Allah.. kami tak mahu susah di sana ~ 

Takdir kami di tanganMu Ya Allah. Segalanya kami serahkan apa yang terbaik untuk kehidupan kami di dunia dan akhirat. Kami tidak tahu, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui. 

"Jika kami susah Ya Allah, ingatkan lah kami akan saudara-saudara kami di Palestin, Syria, Mesir, dll yang jauh lebih susah hidup mereka ditekan. Tapi mereka kuat dengan pertolonganMu Ya Allah.  
Jika kami lapar Ya Allah, ingatkanlah kami akan Baginda Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam yang hanya berbuka dengan sebiji tamar. Allah ~ T_T 
Dan jika kami sedih Ya Allah, ingatkan lah kami dengan takdir anak-anak yatim, yang hilang ibubapa sejak dari kecil. Ingatkan lah kami sirah Baginda, yang tidak pernah jumpa ayah kandungnya, yang kehilangan ibu sejak kecil. Allah Allah ~ T_T  
Jika kami penat Ya Allah, ingatkanlah kami akan saudara-saudara kami yang tak punya mata, tak punya telinga, tak punya kaki, tak punya tangan. Tapi masih taat padaMu, masih bersyukur dengan kurniaanMu. 
Dan jika kami lemah Ya Allah, ingatkan lah kami dua nikmat yang tidak terhingga, yang tidak ada pada orang kafir, yang Engkau kurnikan pada kami Ya Allah.. Nikmat yang sejak dari lahir kami dapat, nikmat yang dengan izinMu ia subur dalam hati kami, nikmat yang dengan kehendakMu, ia masih berada dalam hati kami hingga hari ini, dan semoga selamanya ia kekal dalam hati-hati kami, iaitu nikmat Iman dan Islam..."







Bersyukurrlaahh. Bersyukurrlaaahhh. Bersyukurrrrrlaah.

Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan ?

Masih mengeluh ? T.T

La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Ketagihan

Assalamualaikum !

Selamat Monday eberibodi, eh selamat bekerja bagi yang bekerja. Eh, syok oo jadi penganggur tanpa gaji macam wa. Kehkeh makanya, bersyukur laa ekau hado keje. Susah senang bertabahlah ye belake. No job for freeeee. InsyaAllah, keje halal moga Allah redha nan kalian. Aamiin :)

Cafeland.




Perkara macam ni laa yang faling aku pantang sekali. Sobss. Dah lama tak main game tau. Lagi-lagi game kat pesebuuk ! Sepanjang-panjang makcik ade pesebuk tak pernah pernahh nyaa nak main game. Tiba-tiba semalam, dah kenapa tiba-tiba tangan cuba try test main. Eh eh bes pulokkk. Hahahaha.

Ha, betul lahh perkara camni laa aku faling pantang ! Dah start main, dia macam ketagih. Aiyooo. Dah bulan-bulan Ramadhan ni. Hok molek nya wat la yang berfaedah sikit kan. Huuu pity on me. Please anyone, help me. Siapa yang tahu cara nak hilang kan ketagihan main game !! Huhh ~

Sama gak tengok derama ke hape ke, melayu ke korea ke apa-apa la. Kadangg bukan taknak tengok. Bukan bajet mulia. Hahah. Tapi sebab ada penyakit 'mudoh over'. Haha kadang feeling terlebih. Kalah pelakon tu senirik. Selected. Tengok yang tak jadi kegemaran ramai. Baru la tak fanatik. #Inisemuapoyolahmeheni

Aah tah apa-apa aku merepek pagi Isnin ni. Haha maaf la ye. Kurang bermanfaat. Sekadar renungan bersama. Kalau benda yang berkaitan dunia buat lelama pun tak rasa lama. Faham tak ayat den. Contoh cam tengok tibi 3 jam. Watlekk je. Tak ase lama puun. Tapi kalo ber-ibadah, aiyak berkire je. Setengah jam je poon ase tapi ase uishh lamanye. Camtulah manusia ~

"Ya Allah bantulah kami supaya sentiasa mengingatiMu, sentiasa bersyukur  dengan segala nikmatMu dan kurniakan kami nikmat suka beribadah kepadaMu."-Aamiin

*Keep on praying for Syria, Palestin, Mesir, Rohingya, and all Muslims :')



La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Yeahh ! Aku bangun hari ni untuk buat baik :)

Bismillah walhamdulillah.

Alhamdulillah Alhamdulillah. Siyes harini excited terlebey sangat ! amat ! Salam Sayyidul Ayyam sahabat-sahabat. Syukurrr alhamdulillah. Hari ni kita bangkit, dengan izin Allah. Dia bagi lagi kita masa untuk istighfar dan taubat. Dan, yeahh kita bangun hari ni untuk buat baik !! Kan ?

Paling penting, hari ni sangat-sangat istimewa. Dah la hari Jumaat. Bulan Ramadhan plaks tu. Alahaiiii moga kita semua dapat manfaatkan hari ni se-maxima mungkin ! Ye, macam ceq habaq mai tadi, kita bangun hari ni untuk buat baik. InsyaAllah :)

Buat baik tu banyak cara, banyak jalan. So, jangan berputus asa dalam berbuat baik a.k.a berbuat amal soleh. Yang mana dalam Surah Kahfi ayat 2 dan ayat 110, Allah berfirman :


(Bahkan keadaannya) tetap benar lagi menjadi pengawas turunnya Al-Quran untuk memberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar) dengan azab yang seberat-beratnya dari sisi Allah, dan memberi berita gembira kepada orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh, bahawa mereka akan beroleh balasan yang baik.




"Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya."

Ha, nak highlight pada ayat yang di-bold tu. Orang buat baik ni Allah akan bagi balasan yang baik. Dan hanya orang yang percaya dan berharap pertemuan dengan Allah je WAJIB buat baik dengan syarat - takleh sekutukan Allah :). Nampak tak beza orang beriman dengan orang tak beriman buat baik ? Fikirkan bersama.

Mudahkan urusan orang, bermanis muka, sedekah, mendoakan orang lain, tulis yang baik-baik, saling menasihati, saling mengingatkan, bersangka baik.. haihh infinity laa ~ macam-macam cara nak buat baik, as long as kita mesti niatkan Lillahi Taala :)

Saya berpesan dan menyeru kepada diri sendiri yang sebenarnya. Semoga kita semua terus tabah melalui ujian dan cabaran yang mendatang. Always remember, Allah tak pernah bebankan kita apa yang kita tak mampu. Siyes, kadang-kadang rasa loser, but remembering Allah makes us stronger enough ;) I pray for you, they and me. Jom buat baik dan jangan lupa doakan saudara kita di Mesir, Palestin, Syria dan seluruh dunia :')

Astaghfirullahal 'Azim, we really need Allah. Thank You Allah T_T



La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

Hukum Masuk Air Dalam Badan Time Puasa

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Salam 1 Ramadhan saudarasaudari musliminmuslimat seantero dunia :)
Alhamdulillah, kita masih diberi kesempatan untuk menjadi tetamu Ramadhan Kareem. So, jangan persiakan. Selamat berpesta ibadah lah hendaknya belake kite kite. Masa ni la setiap amalan berganda-ganda pahalanya. Besbesbesbes.

Pasal entry semalam, harap tiada yang tersinggung. Lagi pun ia memang pengajaran untuk semua sebenarnya, bukan untuk adik puteri sorang je. So, sempena Ramadhan Kareem marilah kita semua saling mendoakan antara satu sama lain. Terima kasih pada semuaa blogger yang singgah dan drop komen. Alhamdulillah, korang masih ingat siapa hamba nan kerdil ini. Kehkeh. *Gue nggak sabar mau terjahhhh korang. Ghinduuu. Sabar yee take time. Heee :)


Jadi, hari ni kita nak kongsi bab persoalan batal ke tidak puasa ni. Yela, musim-musim puasa ni. Mesti ramai yang konfius bin keliru. Persoalan ni sebenarnya hari tu ada anak murid tanya, sebab mak dia baru lepas operate. So kena continue masuk air time puasa ni.

Jawapan ini sumber dari zaharuddin.net, Dr Zaharuddin Abd Rahman :

Suntikan ke dalam tubuh melalui tangan, kaki selain rongga terbuka yang asal. 
Hukumnya :
Terdapat dua jenis : samada untuk berubat atau untuk menguatkan. 
Jika ia digunakan untuk mengurangkan demam, bius, 'pain killer' dan apa jua tujuan asas perubatan, ia disepakati tidak membatalkan puasa (Al-Qaradawi, hlm 100 ; ‘Uqlah , hlm 226). Demikian juga hukumnya suntikan kalsium dan sebagainya untuk kekuatan badan demi perubatan. 
Berkenaan suntikan makanan, air seperti glukos dan sepertinya untuk tujuan perubatan; para ulama sekali lagi berbeza pandangan : 
Pandangan majoriti adalah : Tidak membatalkan puasa kerana ia tidak masuk ke dalam tubuh melalui rongga terbuka dan ia tidak mengenyangkan serta tidak bercanggah dengan hikmah puasa. Ia adalah fatwa oleh Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi, Syeikh Md Bakhit, Syeikh Abd Rahman Taj, Syeikh Ahmad As-Syurbashi, Keputusan Lajnah Fatwa Azhar tahun 1948 (Taysir Al-Fiqh As-Siyam, hlm 100; Fatawa Syar'iyyah, hlm 268 ; Yasalunaka, 5/53 dll ). 
Bagaimanapun, suntikan jenis makanan ini membatalkan puasa terutama jika dilakukan secara sengaja untuk melarikan diri dari ujian keletihan lapar dahaga puasa.
Semoga dapat merungkai persoalan dan kekeliruan masyarakat umum. Selamat berpuasa dan selamat menghayati Ramadhan dengan penuh keimanan ;)


Baju raya tudung raya --->> SINI dan SINI 


La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

ARTIKEL MENARIK GILA, BUSUK & PINGJE