Berlumbalah Wahai Diri

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh :')

Salam Aidilfitri diucapkan kepada semua muslimin muslimat, khususnya kepada sahabat blogger yang dirindui, kaumkuage, sedaremare, kengkawan serta semua yang mengenali diri ini. Jutaan kemaafan dipohonkan andai sepanjang perkenalan pernah menggores rasa di hati kalian. Diri ini hanya insan biasa yang tak lepas dari kesalahan. Mohon maaf zahir dan batin yee zerozero taw^^

Alhamdulillah, aidulfitri. Kembali kepada fitrah. Alhamdulillah Ya Allah. La Hawla Wa La Quwwata Illa Billah. Subhanallah, pejam celik hari ni dah 8 Syawal kan. Huu rasa masih rindu dengan Ramadhan ngan pagi 1 Syawal ! ;)

Dalam kegembiraan dan keterujaan kita menghayati Ramadhan dan menyambut Syawal, ternyata amat berbeza sekali dengan apa yang saudara kita di Mesir, Palestin, Syria lalui. Mereka SENGSARA. Kita SELESA T_T



Astaghfirullah T_T Hati ni bagai dirobek sama. Luluh. Sampai macam tu sekali zalim sisi tu layan umat Islam. Wahai penzalim, Jangan ingat kami pejam mata. Kat akhirat sok, kami tuntut setiap titis darah yang ditumpahkan !!! 

Huhu pagi raya kita berkumpul adikberadik merayakan Aidilfitri tanda kemenangan. Sedang mereka, kehilangan kaumkeluarga, kehilangan ayahibu, kehilangan anak demi sebuah kemenangan. Kemenangan untuk memenangkan agama Allah. Menyokong kebenaran. Kekejaman ! Kejamm ! Menyokong yang haq, akan ditembak ! Allah Allah... tak terjangkau bagaimana jika kita diuji begini. Moga Allah tetapkan hati kita dalam Islam T_T

Saat ini, usah bicara hal-hal remeh tentang hidup kita lagi. Perbaikilah diri. Sekarang saat dunia dah semakin tenat. Muslimin di luar sana diancam nyawa demi sebuah aqidah yang mahal. Moga ancaman kenikmatan, keamanan dan keselesaan kita di sini hari ini tidak menjadi asbab kita menjadi golongan yang tercicir untuk termasuk dalam kalangan mereka yang syahid, bertaqwa, atau dalam kalangan mereka yang Allah beri nikmat !!

Berlumbalah wahai diri. Berlumbalah dalam hal kebaikan. Sudah banyak Allah tekankan dalam Al-Quran bahawa hidup ini hanyalah permainan dan senda gurau. Kita akan diuji dengan kelaparan, kesusahan musibah dan sebagainya. Kita juga akan diuji dengan kekenyangan, kesenangan, nikmat yang banyak. Segalanya semata-mata untuk menguji siapa di kalangan manusia, yang paling baik amalannya ! 

Sesungguhnya Allah tidak pernah menzalimi hambaNya. Manusia itu sendiri yang menzalimi diri sendiri dengan memilih jalan hitam. Ayuh kita kembali. Kembali kepada Tuhan yang menciptakan kita. Berhenti mementingkan material dunia semata. Pandanglah dengan hati yang merindui akhirat. Yang merindukan pertemuan dengan Tuhan. Apa kita bersedia bertemu Allah dalam keadaan sekarang ? Sementara Allah bagi kesempatan. Mari kita cuba sedaya upaya. Moga-moga Allah pandang usaha kita yang sekecil ini :')


Jika saudara kita di Mesir, Syria, Palestin perjuangan mereka berkisarkan titisan darah, airmata dan kehilangan mereka yang tersayang. Kita juga berjuang untuk memerdekakan diri dari cintakan dunia. Perjuangan kita adalah menuntut ilmu demi membebaskan diri dari kejahilan. Perjuangan kita menghapuskan sifat mazmumah dalam diri, seterusnya menyuburkan sifat mahmudah yang Rasulullah teladankan pada kita. Di samping berjuang untuk sama-sama saling memperingati saudara saudara seagama kita di Malaysia. Merawat penyakit-penyakit sosial dalam kalangan remaja kita. Merawat penyakit-penyakit derhaka dalam kalangan anak-anak, suami dan isteri. Allah...'amar makruf nahi munkar' - satu perjuangan :/

Moga perjuangan kita ada progressing sehingga ending dijemput Ilahi. Tidak hanya starting tapi pause di pertengahan tewas dengan kelemahan iman. Kita saling memerlukan. Bantulah sesama kita untuk berlumba. Mereka di Syria, Mesir, Palestin berjuang. Kita mampu hulurkan sumbangan dan doa. Doa lah dengan sepenuh keyakinan. Janji Allah pasti berlaku. Islam agama tertinggi. Allah pasti memenangkan Islam. Sabarlah wahai saudaraku juga diriku. Kita juga sedang berjuang melawan hawa nafsu. Moga tetaplah hati kita mencintai, menyukai dan suka mengerjakan kebaikan atau kebajikan.

Bantulah sesama kita yang berada di sini untuk sama-sama berlumba membuat kebaikan. Jalan kebaikan itu sangat banyak. Terrrlalu banyak cara untuk kita berbuat baik. Bersungguh-sungguh lah. InsyaAllah, kita usaha Allah yang tentukan. Kita berlumba berbuat kebaikan, agar kita sama-sama dapat berkumpul di Syurga. Allahu Robbi :') 
Cemburu mereka di sana mati syahid ? :') Ayuh kita berlari mengejar mereka. Nak sama-sama dengan mereka. Nak rebut cinta Allah juga. Allah Maha Pemurah. Allah Maha Penyayang. Allah Maha Kaya. Kita di sini berbakti pada diri sendiri, dalam rumah, persekitaran, negara. Di sini tanggungjawab kita. Hal di sini akan dipersoalkan ke atas kita kelak. Tanpa melupakan doa buat mereka. Moga Allah menguatkan hati-hati kita, hati-hati saudara kita di sana. Kita sama. Kita menyembah Allah yang satu. Tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah !! Allah tujuan hidup kita. 

La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

ARTIKEL MENARIK GILA, BUSUK & PINGJE