Rahmat itu untuk siapa dari siapa ?

Bismillahirrahmanirrahim.

Ya Zal Jalali Wal Ikram, amitna 'ala dinil-Islam. 

Ya Fattahu Ya 'Alim, iftah qulubana futuhal 'arifina. 

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh tetamu Ramadhan semuaa :)

Malam ni hujan membasahi bumi. Segala puji bagiMu Allah yang menurunkan hujan, lalu menghidupkan tumbuh-tumbuhan yang mati. Maha Suci Allah :) Sejuk kurasakan kian menggigit. *Tak pasti sejak bila pulak si sejuk ni ada gigi. Heheh. Ditemani suara Munif Hijjaz memuji-muji Tuhan sekalian alam, melantun kerinduan pada sebaik-baik manusia, our Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam. Ah, merdu sungguh. Begitu caranya bersyukur, menggunakan nikmat untuk mengingati Allah 24/7.


Lalu, ku klik 'catatan baru'. *Oh blogger home saya gune bahasa melayu, almaklum laa pencinta bahasa jiwa bangsa. Kriik kriik :P

Sambung mengayat, lalu ku arahkan cursor ke ruang penulisan. Malam ini, aku mahu mencatatkan sesuatu untuk aku dan juga kamu. Moga ada keberkatannya tatkala mata masih belum mahu dipejam. Ayuh bermuhasabah.
  
Alhamdulillah pejam celik, dah pun nak masuk 9 hari kita berpuasa. Begitu pantas masa berlalu. Wahai jiwa, sudah terdidikkah engkau untuk takut pada TuhanMu dalam apa jua kondisimu ? >.<


Sweetnyaa iman :') Tatkala jiwamu dipenuhi rasa takut dengan Allah s.w.t, namun jauh di dalam hati, rasa berharap pada Allah tetap mengatasi segala rasa ! Segala yang dilakukan pasti dimulai dengan nama Allah. Menyatakan betapa Allah itu kita perlu, setiap saat setiap waktu. Dan Allah satu-satunya tempat berharap, tempat berlindung. Betapa hinanya diri, andai menjadikan selain Allah sandaran harapan !!

Rasakan Allah dalam setiap degup jantung, dalam setiap nafas yang dihembus, dalam setiap sel darah yang mengalir, dalam setiap kerlipan matamu. Rasakan sedalamnyaaaa.. Siapa yang mengizinkan ia berlaku wahai sahabat sekalian.. Tidak lain hanya Dia yang mampu, Dialah Allah. Dia lah Tuhan kita semuaa :') Subhanallah Subhanallah.


Bila setiap detik Allah ada dalam hati, apa bisa masalah jadi masalah ?? Atau masalah bisa jadi ujian ?? Dan ujian adalah rahmat. Dan rahmat itu untuk siapa dari siapa ?? Bukan kah dalam doa saban hari, kita yang meminta rahmat dan kasih sayangNya ?? Jadi, bila Allah mahu menurunkan rahmatNya, kita berkira-kira dan merungut ?? Astaghfirullah. Tak sedor dirinya lah kite >.<

Ustaz cakap, jika kita sentiasa senang tanpa ujian @ masalah, BERSEDIALAH ia tanda-tanda Allah tak sayang dan nak jauh daripada kita ! Wuuu menangisss bersyukurrr T_T Korang ada masalah ? Dia ada masalah ? Saya ada masalah ? Mereka ada masalah ? 

Wake up sahabat, itu bukan masalah, itu UJIAN ALLAH. Allah sayang kita. Allah nak rahmati kita. Lalu, dia titipkan sesuatu agar kita selalu ingat dengan Dia *nanges lagii T_T

Dapat sahabat bayangkan jika apa yang kita mahukan semuaaaa Allah kasik dan mudahkan ? Boleh jadi kita "mudah lupa diri". Boleh jadi kita "bagai kacang lupakan kulit". Kerana apa ? Kerana manusia sifatnya memang LUPA !

Bersyukurrlaahh. Bersyukurr kita masih punya ujian untuk di titi. Biar ujian itu di sini, di dunia. Kerana dunia sementara, penjara. Ia akan berakhir. Dapat sahabat bayangkan andai ujian itu kita lalui di sana, di akhirat nanti ?? Sedang akhirat lah tempat tinggal kita, ia kekal ! Menangisssss. Ya Allah.. kami tak mahu susah di sana ~ 

Takdir kami di tanganMu Ya Allah. Segalanya kami serahkan apa yang terbaik untuk kehidupan kami di dunia dan akhirat. Kami tidak tahu, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui. 

"Jika kami susah Ya Allah, ingatkan lah kami akan saudara-saudara kami di Palestin, Syria, Mesir, dll yang jauh lebih susah hidup mereka ditekan. Tapi mereka kuat dengan pertolonganMu Ya Allah.  
Jika kami lapar Ya Allah, ingatkanlah kami akan Baginda Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam yang hanya berbuka dengan sebiji tamar. Allah ~ T_T 
Dan jika kami sedih Ya Allah, ingatkan lah kami dengan takdir anak-anak yatim, yang hilang ibubapa sejak dari kecil. Ingatkan lah kami sirah Baginda, yang tidak pernah jumpa ayah kandungnya, yang kehilangan ibu sejak kecil. Allah Allah ~ T_T  
Jika kami penat Ya Allah, ingatkanlah kami akan saudara-saudara kami yang tak punya mata, tak punya telinga, tak punya kaki, tak punya tangan. Tapi masih taat padaMu, masih bersyukur dengan kurniaanMu. 
Dan jika kami lemah Ya Allah, ingatkan lah kami dua nikmat yang tidak terhingga, yang tidak ada pada orang kafir, yang Engkau kurnikan pada kami Ya Allah.. Nikmat yang sejak dari lahir kami dapat, nikmat yang dengan izinMu ia subur dalam hati kami, nikmat yang dengan kehendakMu, ia masih berada dalam hati kami hingga hari ini, dan semoga selamanya ia kekal dalam hati-hati kami, iaitu nikmat Iman dan Islam..."







Bersyukurrlaahh. Bersyukurrlaaahhh. Bersyukurrrrrlaah.

Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan ?

Masih mengeluh ? T.T

La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

ARTIKEL MENARIK GILA, BUSUK & PINGJE