HBA # Perkataan Arab


Baiklah hari ni kita mulakan dengan topik 1, iaitu :

Perkataan Arab
atau 
الكلمات العربية

Kalimat @ perkataan dalam bahasa arab terbahagi kepada 3 bahagian :

 SATU :

  Kata Nama @ 
الإسمالأسماء
# sebutan al-ismu @ jama'nya al-asma'
*jama' = plural*

Contohnya :


رجل
Seorang lelaki
# sebutan Rojulun


DUA : 

Kata Kerja @ 
( الفعلالأفعال
# sebutan al-fe'lu @ jama'nya al-af'aalu

Contohnya :

 ذهب
pergi
# sebutan za-ha-ba


TIGA : 

Huruf  @
  ( الحرف الحروف
# sebutan al-harfu @ jama'nya al-huruuf

Contohnya :

 من
daripada
# sebutan min


 Korang faham x?? 
Haha kalau x faham jangan segan2 sila kritik @ bagi cadangan 
demi kemaslahatan bersama :D
Nanti i syok sendiri je kat sini, hihi :P

oke cukup.. next entry kita belajar lagi ye !
Hehe berfikir2 kaedah yang sesuai dan mudah difahami.
Kalau ini macam, manyak susah mau faham kan ?

P/S/S : Cabaran jugak ek nak menyampaikan dalam gaya yang mudah sebab
taknak buat korang rasa susah, nanti korang xminat nak belajar hihi ^_^

Maybe pasni kena guna carta, baru mudah faham kan :)

Oke laa, Lailah Sa'idah ^^

JCB :

Walaupun dah banyak capaian mudah untuk belajar bahasa arab secara on9,
jcb tetap nak jugak tulis, takut diri sendiri yang lupa, rugi woo :D
i <3 arabic ^^
La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

ARTIKEL MENARIK GILA, BUSUK & PINGJE