Redhalah || Itu Tanda Orang Beriman :)

Apabila kita redha 
atas sesuatu yang mengecewakan hati kita..
maka percayalah 
Allah akan menggantikan kekecewaan itu 
dengan sesuatu yang tak dijangka !

Bismillahirrahmanirrahim pemula kata,
Assalamualaikum pembuka bicara.

aicehh berpantun pulakk ye :P

Korang biasa dengar tak kata-kata dekat atas tu ?

Apabila kita redha,
yepp redha !
 # redha tu ikhlas, pasghah tu menyeghah #
eh hehe.. maaf LS ^^

redha menurut kamus dewan jcb edisi ke-patpulohpat :)

 " Redha itu berlapang dada 
tapi tetap taat dan patuh dengan syariat 
yang digariskan oleh Allah s.w.t. dan Rasulullah !
Dia tetap senyum & tenang hati meski 
ditimpa musibah,
dan bertambah syukur & syukur apabila
diberi ni'mat "

Masya Allah . .

berlapang dada terhadap sesuatu yang mengecewakan kita ?
is it easy or hard ??

Firman Allah s.w.t yang bermaksud : 

" Dan alangkah baiknya jika mereka redha 
dengan apa yang Allah dan Rasulnya berikan 
kepada mereka sambil mereka berkata : 
"Cukuplah Allah bagi kami, 
Allah akan memberi kepada Kami dari limpah kurniaNya, 
demikian juga RasulNya; 
Sesungguhnya Kami sentiasa berharap kepada Allah" ".
( Surah At Taubah : Ayat 59 )

.tepuk dada tanya iman.

|| Saya pernah berdepan hal sebegini ||

Kisahnya begini, bulan sepuloh hari tu kan saya konvo. yep! konvo tu adalah big day bagi saya secara peribadi. so, pabila ia menjadi hari terpenting bagi kita, tentunya kita nak 1 family kita ada untuk sama-sama merasai gumbiranya kan?

nak men'sadis'kan lagi kisah, hehe *camsaspensangat.poyojep* hari konvo saya jatuh pada hari rabu, makanya .. amatlah x sesuai kerana hari urang bekerja dan susah mau cuti.

Makanya sekali lagi, pada awal perancangan abam-abam saya xdapat memberi kepastian mereka dapat hadir . . Begitu juga kakak saya, yang jauh dan ada baby kecil. Yela, kesian kot takkan nak datang jejauh, semata-mata nak tengok saya amik skrol kosong tu yang tak sampai saploh saat pon, kan?

Haiii bunyi cam majok !

Hehe, xde laa siyes saye kesian ! Meski jauh di lubuk hati nak sangat diorang semua hadir :) 

Tambah lak, mase tu cm ade konflik sket, cam serabut alam sket sebab saye dapat jemputan las minit terpaksa pegi awal pagi hari kejadian, sebab ada majlis khas di akademi saya, kemudian petang baru konvo. Tambah mak saye kurang upaya, jadi amat memerlukan ketelitian perancangan supaya mak saye selesa, sehingga sampai 1 tahap saya rasa seperti _ takpela biar aku jela pegi sorang-sorang, huhu wuu wuu T_T

Dari itu, untuk mengubat hati, saya solat, saya nangis. . 
saye mintak kat Allah, "Ya Allah, janganlah kau hadirkan rasa kurang senang dengan adik beradikku sendiri, mereka dah terlalu banyak berkorban untukku! Aku tak berhak untuk kecik hati dengan mereka, aku cuba terima hakikat dan redha ! Ya redha andai ini lebih memudahkan urusan semua orang."

Setelah selesai, hati saye kembali tenang & saye senyum semula. Saya betul2 dah x berharap dan redha sahaja :)

Tapi, Besarnya Kuasa Allah ! Memang dia balas dengan sesuatu yang tak saya jangka. pada hari itu, rupanya hampir semua adikberadik saya hadir ! *walaupun ade jugak yang tercicir hihi* Hee alhamdulillah Ya Allah . . menambah syukurku padaMu, sungguh cukuplah Allah bagiku :)

# saya juga rasa umpama arwah ayah saya juga sedang melihat saya #

|| Tamat ||

Redhalah :)



JCB :

 Ya Allah, jika suatu saat aku kehilangan harapan dan tujuanku,
berikanlah kepadaku keyakinan bahawa takdirMu lebih baik
dari semua yang aku inginkan dan aku impikan. Aamiin.





La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

ARTIKEL MENARIK GILA, BUSUK & PINGJE