Redhalah || Itu Tanda Orang Beriman :)

Apabila kita redha 
atas sesuatu yang mengecewakan hati kita..
maka percayalah 
Allah akan menggantikan kekecewaan itu 
dengan sesuatu yang tak dijangka !

Bismillahirrahmanirrahim pemula kata,
Assalamualaikum pembuka bicara.

aicehh berpantun pulakk ye :P

Korang biasa dengar tak kata-kata dekat atas tu ?

Apabila kita redha,
yepp redha !
 # redha tu ikhlas, pasghah tu menyeghah #
eh hehe.. maaf LS ^^

redha menurut kamus dewan jcb edisi ke-patpulohpat :)

 " Redha itu berlapang dada 
tapi tetap taat dan patuh dengan syariat 
yang digariskan oleh Allah s.w.t. dan Rasulullah !
Dia tetap senyum & tenang hati meski 
ditimpa musibah,
dan bertambah syukur & syukur apabila
diberi ni'mat "

Masya Allah . .

berlapang dada terhadap sesuatu yang mengecewakan kita ?
is it easy or hard ??

Firman Allah s.w.t yang bermaksud : 

" Dan alangkah baiknya jika mereka redha 
dengan apa yang Allah dan Rasulnya berikan 
kepada mereka sambil mereka berkata : 
"Cukuplah Allah bagi kami, 
Allah akan memberi kepada Kami dari limpah kurniaNya, 
demikian juga RasulNya; 
Sesungguhnya Kami sentiasa berharap kepada Allah" ".
( Surah At Taubah : Ayat 59 )

.tepuk dada tanya iman.

|| Saya pernah berdepan hal sebegini ||

Kisahnya begini, bulan sepuloh hari tu kan saya konvo. yep! konvo tu adalah big day bagi saya secara peribadi. so, pabila ia menjadi hari terpenting bagi kita, tentunya kita nak 1 family kita ada untuk sama-sama merasai gumbiranya kan?

nak men'sadis'kan lagi kisah, hehe *camsaspensangat.poyojep* hari konvo saya jatuh pada hari rabu, makanya .. amatlah x sesuai kerana hari urang bekerja dan susah mau cuti.

Makanya sekali lagi, pada awal perancangan abam-abam saya xdapat memberi kepastian mereka dapat hadir . . Begitu juga kakak saya, yang jauh dan ada baby kecil. Yela, kesian kot takkan nak datang jejauh, semata-mata nak tengok saya amik skrol kosong tu yang tak sampai saploh saat pon, kan?

Haiii bunyi cam majok !

Hehe, xde laa siyes saye kesian ! Meski jauh di lubuk hati nak sangat diorang semua hadir :) 

Tambah lak, mase tu cm ade konflik sket, cam serabut alam sket sebab saye dapat jemputan las minit terpaksa pegi awal pagi hari kejadian, sebab ada majlis khas di akademi saya, kemudian petang baru konvo. Tambah mak saye kurang upaya, jadi amat memerlukan ketelitian perancangan supaya mak saye selesa, sehingga sampai 1 tahap saya rasa seperti _ takpela biar aku jela pegi sorang-sorang, huhu wuu wuu T_T

Dari itu, untuk mengubat hati, saya solat, saya nangis. . 
saye mintak kat Allah, "Ya Allah, janganlah kau hadirkan rasa kurang senang dengan adik beradikku sendiri, mereka dah terlalu banyak berkorban untukku! Aku tak berhak untuk kecik hati dengan mereka, aku cuba terima hakikat dan redha ! Ya redha andai ini lebih memudahkan urusan semua orang."

Setelah selesai, hati saye kembali tenang & saye senyum semula. Saya betul2 dah x berharap dan redha sahaja :)

Tapi, Besarnya Kuasa Allah ! Memang dia balas dengan sesuatu yang tak saya jangka. pada hari itu, rupanya hampir semua adikberadik saya hadir ! *walaupun ade jugak yang tercicir hihi* Hee alhamdulillah Ya Allah . . menambah syukurku padaMu, sungguh cukuplah Allah bagiku :)

# saya juga rasa umpama arwah ayah saya juga sedang melihat saya #

|| Tamat ||

Redhalah :)



JCB :

 Ya Allah, jika suatu saat aku kehilangan harapan dan tujuanku,
berikanlah kepadaku keyakinan bahawa takdirMu lebih baik
dari semua yang aku inginkan dan aku impikan. Aamiin.





La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

24 comments:

  1. wah...ramai betul adik beradik cik matahari...apa2 pun tahniah sebab berjaya mendapat segulung ijazah dan tahniah juga sebab majlis tu dihadiri oleh adik beradik cik matahari... :)

    ReplyDelete
  2. btol tu. redha la dlm setiap ape yg terjadi. setiap yg terjadi tu pasti ada hikmah disebaliknye kan =)

    ReplyDelete
  3. wua happy family seh...

    benarlah..perkara yang dah terjadi biarkan...kita tak tahu apa yang bakal digantikan oleh Allah

    ermm..fariz bukan blogger otai la : (

    Fariz Reza Dot Com

    ReplyDelete
  4. Aminnn :)
    Untunglah CikMar ada kamus sendiri.
    hehehee
    Itulah tanda Allah sentiasa ada disisi kita kann :)

    ReplyDelete
  5. Tahniah cik matahari , moga lepas nie dapat kerja yg bagus dan jangan lupa belanja saya pulak...hehe(gurau aje)

    daripada mselim3

    ReplyDelete
  6. serius tersenyum aida baca entry nie.. betul setuju sangat2 bila kita redha hati kita akan tenang, dan selalunya Allah pasti membalasnya dengan yang lebih baik.. Tahniah dah konvo dear :) sweet je gambar tu semua dapat juga datang eh. Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  7. redha dan sntiasa terima dgn hati trbuka walau apa ketentuanNya~

    ReplyDelete
  8. Salam..hehe..kena highlight, "ada majlis khas di akademi saya.." jeng...untunglaa..hehe..papun, tahniah utk majlis khas itu..

    betul, bila redha, Allah pasti akan membantu..:)

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah. =) redha itu penting~~~

    ReplyDelete
  10. @haz yup hikmah tu kita kena singkap :)

    ReplyDelete
  11. @mselim3
    terima kasih mselim3.. Aamiin hihi no hal la :)

    ReplyDelete
  12. @Aida Omar hehe thanx aida.. emm snyuum jgk bc aida sudi komen ^_^

    ReplyDelete
  13. ALHAMDULILLAH .. BESAR KUASA DIA KAN .. TAHNIAH ..

    ReplyDelete
  14. tersentuh baca entri ni.. bila kita betul-betul redha, Allah akan hadiahkan sesuatu yang kita tak jangka... subhanallah... ^_^

    tahniah atas konvo cikmar.. :)

    ReplyDelete
  15. alhamdulillah..
    masih boleh konvo bersama mak ngn alia..hehe

    ReplyDelete
  16. bile kite redha baru senang kite nak rase bersyukur kan ? ade hikmahnye redha tu.. :D

    ReplyDelete

Assalamualaikum!
Komen jangan tak komen ye :D
✿ Terima Kasih Taw ✿

ARTIKEL MENARIK GILA, BUSUK & PINGJE