Alahai Menantu


Pak kasim seorang yg tamak harta.. 
Dia menawarkan anak dara suntinya 
yang cun melecun kepada golongan yg kaya raya sahaja.. 

Suatu hari datang la Seman, 
seorang usahawan muda 
ingin melamar anak pak kasim.

Beliau cukup sifat tanpa cacat cela tetapi beliau malas solat. 

Setelah 3 hari berkahwin.. 
Seman masih duk kat umah mentuanya.
Setelah azan maghrib berkumandang..
Pak Kasim mengajak Seman utk solat maghrib berjamaah. 


Seman gelabah.. sebelum ini dia tak pernah solat.

Lalu seman masuk ke bilik untuk menemui isterinya,
"yang.. camner ni..abg tak penah solat ni"

"takpe bang.. abg ikut je ape yg ayah buat" isterinya berbisik perlahan..

Seman pun keluar untuk solat bersama pak kasim. 
Setelah pak kasim takbir..seman ikut takbir... 
lalu pak kasim membaca surah alfatihah..
"bismillahirrahmanirrahim..." 

Seman pun turut membaca bismillah dengan lantang... "bismillahirrahmanirrahim..."

Aisyh! pelik menantu aku ni. mazhab mana yang dia ikut?
Setahu aku imam je yg baca kuat.. getus hati Pak Kasim..
Pak Kasim buat selamba. dia terus membaca surah al-fatihah.
Seman pun turut membaca surah al-fatihah dgn kuat 
seolah-olah seorang budak yg baru nak belajar mengaji.

Pak kasim pelik..
 lalu dia terus berpaling ke belakang utk melihat Seman. 
Seman turut berpaling ke belakang kerana mengikut gerak langkah Pak Kasim.

"ish! gila ke menantu aku ni??"
Pak kasim berjalan ke depan utk menjauhkan diri dari seman. 
Seman turut berjalan ke depan mengikut langkah Pak Kasim.

Pak kasim terus melarikan diri melalui pintu depan 
dan terus menuju ke sawah di tepi rumahnya.
Seman terus berlari mengejar pak kasim sampai ke tepi sawah. 

Tiba-tiba pak kasim tergelincir lalu jatuh ke dalam sawah padi.
Seman pun turut menjatuhkan badannya ke dalam sawah seolah-olah tergelincir.

Pak Kasim pun terus bertanya kepada Seman.
"Seman...apesal yg ko ikut aku sampai ke sawah ni?"

"Ayah.. susah ye nak solat maghrib ni. baru saya tau. sampai kena berlari.."

(huargh huargh huargh!!!! sedey nye kalau ada laki camnie !)

gambar sekadar hiasan, ehsan syeikh google :)


JCB : solatlah kamu sebelum kamu disolatkan ^_~
psst.. nak menantu? nak suami? tengok solat nyaa dulu yaa!
La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

ARTIKEL MENARIK GILA, BUSUK & PINGJE