berenang boleh tinggi...???

Bismillahirrahmanirrahim, assalamualaikum w.b.t, 

First entry nak cite sal 'swimming' la.. hehe sebab hobi baru ;) so terus search kat en.google ape faedah berenang.. nah ni la hasilnya, jom baca jom kongsi jom praktek. yukk~

# Fakta : Berenang dapat merangsang dan melatih semua otot-otot tubuh, sebab hampir semua tubuh digerakkan masa kita berenang. Hal ini sangat membantu terutama pada budak-budak yang nak membesar, sesuai untuk pertumbuhan dan menambah tinggi. Berenang juga dapat membuatkan hormon-hormon pertumbuhan bekerja lebih optimal, sangat lah sesuai untuk mereka-mereka yang dalam masa awal pertumbuhan agar bertambah tinggi dan berkembang.

Selain itu, berenang jugak boleh :                                                                                                                   
1. Membentuk otot
Masa kita berenang hampir seluruh otot-otot pada tubuh, dari kepala, leher, dada, perut, punggung, pinggang, dan telapak kaki semuaa digerakkan, sebabnya masa dalam air kita memerlukan tenaga yang lebih besar. kita mesti 'melawan' arus air supaya tak lemas. So secara tak langsung ia  menguatkan dan melenturkan otot-otot tubuh kita.


2. Meningkatkan fungsi jantung dan paru-paru


Time berenang kita akan wat gerakan dorongan atau menendang air menggunakan anggota tubuh terutama tangan dan kaki, so ia akan memacu aliran darah ke jantung, pembuluh darah, dan juga paru-paru. Jadi tak heran la bila aktiviti berenang boleh dikategorikan sebagai latihan aerobik di dalam air.


3. Menambah tinggi badan


Secara teori, melakukan olahraga renang secara rutin dengan cara baik dan benar akan membuat tubuh tumbuh lebih tinggi (terutamanya bagi mereka yang dalam tempoh pertumbuhan je ok, yang dah tua-tua dan tumbuh gigi bongsu da takde harapan :P).


4. Melatih pernafasan


Melalui renang, 'system cardiovascular' dan pernafasan dapat menjadi lebih kuat. Pernafasan menjadi lancar, lebih sihat dan lebih panjang.


5. Membakar kalori lebih banyak


Tenaga yang diperlukan masa berenang lebih tinggi disebabkan tubuh kita terasa lebih berat time nak bergerak dalam air. Hal ini secara efektif dapat membakar sekitar 24% dari kalori tubuh. Lebih banyak kalori terbakar maka semakin kuranglah lemak lemak yang berleluasa dan tentunya tubuh jadi lebih sihat.


6. Keselamatan diri


Berenang ni penting sebagai self safety taw. Kot kot la suatu saat nanti terjadi hal-hal yang tidak diinginkan terutama yang berhubungan dengan keadaan di dalam air (jatuh lam sungai ke laut ke), kita tak la panik sangat sebab boleh berenang jugak kan.


7. Menghilangkan stres


Berenang adalah olahraga dan sekaligus adalah juga rekreasi. Fikiran kita boleh jadi lebih segar lepas berenang [betul, tak tipu punye!] sebab secara psikologi, berenang memang dapat membuat hati dan fikiran lebih relaks. Gerakan berenang yang dilakukan dengan santai dan perlahan, akan meningkatkan hormon endorfin dalam otak. [hehe tapi aku berenang berkocak seluruh kolam, mane nak tenang lagi pening ade :P]






* nanti nak beli baju renang la. baru konpiden siket bior xpandai sangat punn..hihi konpiden tu penting! 
La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

ARTIKEL MENARIK GILA, BUSUK & PINGJE