kanToi Puasa ke-4!!

Ekk?
sape kantoi?
Ish3 astaghfirullahal Azim!!
Pasai pa tak posa nak oiii..
Posa kan WAJIB!

Allah dah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 183 :
"Wahai orang2 yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa 
sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat2 yang sebelum kamu,
mudah-mudahan kamu menjadi orang yang bertaqwa"

Err.. Err..
Dengar dulu.. saya bukan taknak puasa begini kisahnya :
Pagi tu lepas je solat dhuha, lebih kurang kul 10 lebih..
tetiba 'ana' terpandang air yang sangat jernih di dalam sebuah botol.
Lalu terdetik di hati 'ana'.. "Jernih sungguh air ni, maklum la air penawar yang dibaca dengan 30juzuk alQuran, hadis2 dan selawat Nabi. mestilah airnya jernih"

Lalu, dengan konfidennya, 'ana' pun duduk dan baca bismillah serta selawat 3x.
"Guk..guk..guk....Alhamdulillah, sedap sungguh air ni"


Tiba-tiba lepas je simpan semula air yang berbaki,
terasa ada sesuatu yang tak kena.
Eh!
Eh!
Eh!
Eh!
Eh!
Kan bulan pose neh!!
Yang aku pi minum air siang2 hari ni pasai paaaaa!
Adoyaiiiii~
Astaghfirullah.. Astaghfirullah..

Acaner laaaa boley boley lak telupe!
Dah pose ke-4 tu yang tak tahannya, bukan 1st day..

Oh, baiklah itu sahaja. 'Ana' dalam kisah benar ini terpaksa dirahsiakan. Sekian.

JCB : Hati-hati bukan di jalanraya je! Di mana2 sahaja ye ^_^

Sekiranya makan minum secara tidak sengaja tidak membatalkan puasa 
berdasarkan kepada hadis nabi SAW : 

‏أَبِي هُرَيْرَةَ ‏ ‏رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ‏ : عَنْ النَّبِيِّ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
 ‏ ‏قَالَ ‏ ‏إِذَا نَسِيَ فَأَكَلَ وَشَرِبَ فَلْيُتِمَّ صَوْمَهُ فَإِنَّمَا أَطْعَمَهُ اللَّهُ وَسَقَاهُ

Dari Abi Hurairah R.A, Sabda Rasulullah S.A.W : 
" Siapa yang lupa bahwa ia berpuasa, lalu ia makan atau minum(kemudian dia ingat),
 maka hendaklah dia sempurnakan puasanya,
 maka sesungguhnya Allah telah memberi makan dan minum kepadanya.

(Hadits riwayat Muslim)

La Ilaha Illallah ✿ Allahu Akbar ✿ jom cipta bahagia
2leep.com

ARTIKEL MENARIK GILA, BUSUK & PINGJE